Wednesday, 20 February 2013

They see me oystering...

A londoni metró- (és busz- és vonat-) elképesztően nagy és komplex, elsőre ijesztő lehet. Metrótérképet mindenki látott már, de néztétek a metró/vonat/villamos térképet?

Ennek ellenére szerintem a csatlakozásokat egyszerűen le lehet olvasni a térképről és az is segít, hogy állomásokon túlnyomóan korrekt tájékoztatás van.

The Tube

Érdemes megfigyelni hogy minden megálló valamilyen zónába tartozik. A zónák koncentrikus körök próbálnak lenni: a központ az egyes zóna, kifelé pedig zöldebb és olcsóbb a világ.

Kétféle módszerrel érdemes szerintem közlekedni: Pay As You Go (PAYG, a.k.a. feltöltőkártya), és Travelcard (a.k.a. bérlet). Félreértés elkerülése végett fontos megtanulni hogy a kettő ugyanaz a kártya, csak a kártyára feltöltött jogosultság különbözik.

A bérletet az ember zónákra veszi: minden zónának és zónahalmaznak megvan a saját ára. PAYG esetén az árat befolyásolja megint csak a zóna, és az, hogy csúcsidő van-e vagy sem. Az árazásokat itt meg lehet találni, amik magyar viszonylathoz képest horribilisek. Közlekedni viszont muszáj; a belvárosba egyrészt dugódíj (congestion charge), másrész józan ész miatt nem járnék kocsival dolgozni.

Ha az ember megvette a heti/havi/éves bérletét (amit kicsit nehezít hogy hetinél hosszabb bérletekhez regisztrálni kell a központban a kártyáját az embernek), és kiválasztotta az érvényességi időt és a zónákat, akkor még mindig feltölthet PAYG egyenleget is.

Ez azért jó, mert ha zónahatáron kívülre kirándul az ember, le tudja vonni a kártyáról a nem fizetett zónák árát a gép. Egy példával: nekem 1-3 zone bérletem van, és lakáskereséshez ki kellett mennem Beckenham Junction-be, ami a 4. zónában van. A teljes 1-4 zónás ár helyett viszont csak 4. zónás ár lett a terhelés, így oda-vissza megúsztam 3 fonttal.

De Beckenham Junction nem is metró

Imádom az itteni közlekedést, pontosan ebből az okból: ez a kártya válogatás nélkül mindenre jó a városban, és ha bérletezik az ember, még kényelmesebb: metró, busz, vonat, villamos, bármi, ugyanúgy beenged mindenhova vele (azért taxira nem jó).

Annyit kell csupán megtanulni, hogy milyen esetekben kell csak befelé lehúzni a kártyát, és milyen esetekben kell kifelé is. Buszon és villamoson csak befelé kell. A többi helyen kifelé is -- még akkor is, ha nincs fizikai kapu a külvilág felé: a falon ott lesz a masina, és figyelni kell rá.

Az átszállások is teljesen kultúráltak: átszállóállomáson metróban nincs köztes kapu, PAYG esetén a kiinduló állomás és célállomás közötti optimális útvonalat nézi a rendszer, és az így kiszámolt zónaárat fogja ráterhelni a kártyára. Ez nem szimplán a 2 állomás zónája -- ha az északi 3. zónából a déli 3. zónába megyek, akkor a központon áthaladás miatt 1-3 zónás terhelés lesz a vége. Ezért szoktak az emberek olyat csinálni hogy overground vonalon kikerülik a központot, és úgy olcsóbb (és általában hosszabb) az utazás. Ilyen esetekre speciális lila színű leolvasók vannak az állomásokon, ami regisztrálja hogy hol váltottam útvonalat -- egyéb esetben a legrövidebb számítana, ami a központi.

Megérkezésnél a terhelés pedig valójában jóváírás, mert minden belépéskor az ún. befejezetlen utazás árat terheli fel, kilépéskor pedig a konrét utazásból kiszámolt különbözetet visszaadja. Ebből kifolyólag mehet mínuszba az egyenlegünk, csak mínuszos egyenleggel befelé már nem enged a kapu. Bérlettel nincsenek ilyen esetek, ott csak akkor fizet az ember ha bérletén kívül eső zónába megy.

Vagy mégsem? Bérletesek előnyben

Van két aranyos kivétel ez alól is.

Egyrészt akinek 3.-vagy-4.-vagy-5.-vagy-6. zónába (is) szóló bérlete van, az a teljes villamoshálózatot is használhatja (ami a térképet megnézve délen a 3. zónától kifelé van csak -- ezért a feltétel). Arra kell figyelni, hogy a villamos ugyan bérlettel használható, de ha 1-3 zónás bérlettel én villamossal elrobogok az 5. zónába, akkor ott egy nemvillamos megállóba belépés már pénzbe fog kerülni.

Másrészt ugyanilyen kedvezmény vonatkozik a buszokra is: a teljes buszhálózat használható zónáktól függetlenül, bármilyen bérlettel.

Ezeknek a kitételeknek az oka szerintem pontosan ott keresendő, hogy csak befelé kell rajtuk kártyát húzni: GPS rendszerrel kellene összekötni a jegyolvasókat hogy megállapítsák hol van az illető (vagy kapukat kellene kialakítani a villamoshoz), és az csak felesleges macera, és mind a busz, mind a villamos alsóbbrendű (a.k.a. munkábajáráshoz nem feltétlen optimális) közlekedési eszköznek számít Londonban. Szerintem. Hétköznap. Hétvégén teljesen más a helyzet.

Mi az overground?

Metróként kezelt felszíni vasút. A vonalakat belevették a központi metrós rendszerbe, ugyanúgy bemondják a metróban ha azzal van probléma, mint fordítva. Át lehet rá szállni metróból úgy, hogy nem találkozik az ember kapuval (vonatnál mindenképpen van metrókilépő és vonatbelépő kapu). A kocsikban a falakkal párhuzamos 1 soros ülések vannak. A jármű nagyobb, mint egy metrókocsi.

És a vonatok?

Ugyanúgy zónásak. Nagyon gyakran járnak és egyik-másik nagyon-nagyon simán megy, elég gyorsak és láthatólag fel vannak készítve a reggeli embertömegek fogadására: nagyon tágas belső tereik vannak -- viszont vannak "normális" üléseik is.

Tökéletes szín a reggelente és esténként ismétlődő dobozos hering színjátékhoz. Sokan közlekednek, na.

Arra azért készüljön fel mindenki, hogy itt 40-50 perces egyirányú út jónak számít. Vannak ismerőseim, akik 1.5-2 órákat utaznak egy irányban munkába. Igaz, ők olyan helyen is laknak ami kb. Budaörsnek felel meg nálunk.

4 comments:

  1. Csak egy kis komment hogy gondoltál már arra, hogy a most már majdnem tömegesen kitelepülő kezdőknek tanácsadó szolgáltatást létrehozni (ami persze nem a lenyúló Londoni magyarok és Iránylondon színvonalán valósul meg)?

    ReplyDelete
  2. Nem :) De amit csinálnék az maximum egy kereshető kultúrált FAQ oldal lenne, én nem bírnék mindenkinek válaszolgatni, tőkém pedig egyelőre nincs alkalmazottakhoz. Az ötlet jó, lehet összedobok valami oldalt hozzá, aztán lehet feltöltögetni.

    ReplyDelete
  3. Igazából senki nem akadályozna meg benne hogy az egész nemzetközi legyen ahol emberek az adott ország sajátosságait tudják crowdsourcing alapon rendszerezni. De azért valószínűleg vannak már ilyen oldalak :)

    ReplyDelete
  4. Hey a blogod végén magamra ismertem :D
    Megemlítendő a Clapham Junctionnél napi szintű signal errorok amik miatt folyamatosan késnek a vonatok mostanában... de egyébként teljeskörű és kimerítő értekezés lett :D

    ReplyDelete